MyRAKAN

29 Mac 2011

HALAL TOYYIBAH


Pagi tadi aku hadiri satu ceramah atau taklimat mengenai isu2 halal kat malaysia ni. rasanya banyak perkara yang kita terlepas pandang berkaitan dengan status makanan ataupun produk yang kita beli.

zaman sekarang ni memanglah semua makanan yang kita beli dah siap. contoh karipap...kalau dulu kita uli sendiri tepung, inti dan cetak sendiri. tapi sekarang semua ada dijual siap, tinggal digoreng je kat umah. kita pun tak tau apa bahan2 yang digunakan.

kalau ayam pulak..sampai2 kat kita je dah jadi chicken chop. tidak diketahui dari mana sumber ayam tersebut, disembelih dengan sempurna atau tidak. itu tak diambil kira lagi bahan2 yang dicampurkan didalamnya.

penceramah ada menerangkan kandungan2 yang selalu disebut2 dalam makanan yang kebanyakannya dalam bahasa sains yang entah apa2, sampai aku pun tak paham. menurutnya sekarang banyaklah produk2 yang meragukan sumber2nya.

citer panjang2 pun tak guna kompom tak paham. tapi apa yang penting check ada tak logo halal dari jakim yang sah macam kat bawah ni.

  • bintang berbucu lapan di tengah2 bulatan
  • perkataan arab “حلآل” di tengah bintang
  • diikuti tulisan rumi "HALAL"
  • bulatan logo bertulis perkataan "MALAYSIA" dalam tulisan rumi dan " ماليزيا" dalam perkataan arab
  • dua bintang kecil berbucu lima diletakan bagi memisahkan tulisan rumi dan perkataan arab tersebut
untuk merujuk status sesuatu produk bolehlah layari PORTAL RASMI HALAL MALAYSIA

p/s: kita sekarang banyak pilihan...jadi jauhkanlah dari produk2 yang meragukan

Tiada ulasan: