MyRAKAN

02 Jun 2014

ISU HALAL

e-Halal
Salam Bahgia,
Hari ni terajin plak kan nak update belog ini hehehe...almaklumlah keje semua dah beres, cuma tunggu bos semak dan minggu depan bakal selambak kerja aku akan menimbun..masa tu tak tau lah sama ada aku sempat update belog ke tidak..apa pun aku cuba yang terbaekkk hehehe..Isu halal ni pun dah banyak kali keluar..cuma berlainan produk..sebelum ni pun ada dah aku buat entry pasal HALAL
Sila Klik untuk paparan
Baru je Datuk Seri Jamil Khir ni buat pengumuman pasal isu coklat cadbury..tapi dah kecoh kat laman sosial yang ngata macam-macam kat JAKIM..sampai ada yang kata "aku dah agak dah" huhuhu.

Memang tak dinafikan sekarang ni macam-macam orang boleh lakukan sampaikan status makanan kita pun kita tak dapat nak tentukan..bukan tu je..sumber kewangan kita pun kadang-kadang kita tak dapat nak tentukan statusnya.
Klik untuk paparan
Pihak jakim dah keluarkan kenyataan dan memberi jaminan bahawa produk yang telah mendapat sijil halal malaysia adalah terjamin kesuciannya..jadi kita boleh gunakan tanpa was-was lagi..kalau bukan pihak jakim yang boleh kita percayai..sapa lagi yang hendak menyediakan dan menyelia makanan kita, keluarga kita dan anak-anak kita.

Ramai yang kata kita makan coklat lain lah...yang lain-lain tak sama ke, lagi-lagi yang tidak mendapat pengesahan halal dari pihak jakim
Sila Klik untuk paparan
Papero...takde isu kan...tapi yang pasti ia tidak mendapat sijil halal dari jakim.

Ini adalah pendapat aku...aku taknak lah bincang isu ni lebih lanjut sebab aku ni pun bukan makan sangat coklat ni. cuma sekadar membuka minda kita untuk menerima hujah orang lain walaupun ia bercanggah dengan hujah kita...senang je..kalau kita masih was-was..tinggalkan sahaja, tak payah makan, tak payah beli, tak payah tengok dan tak payah nak cakap-cakap..

Tiada ulasan: