MyRAKAN

18 Januari 2011

ULSER MULUT

Korang penah kena ulser mulut tak ataupun nama lain mata ikan. alah cam luka2 dalam mulut, berbentuk bulat kala putih ngan skit2 kuning dan kelilingnya kale merah.

aku sekarang ni memang tengah alaminya. dekat seminggu dah sakit tak henti2. nak makan bercakap semua ilang mood. kalau duk diam je plak bibir kering pastu mengelupas gelupas plak. isssh memang azab. pas satu baik ade tumbuh lain plak.

aku ade gak baca skit2 info pasal ulser ni nak kongsi skit ngan korang. antara penyebab2 nye adalah...

Stres-mungkin gak tapi pasal ape ekk

Perubahan hormon
-ade ke terjadi kat aku kah kah kah...

Jangkitan (infeksi)
-setahu aku ulser ni tak berjangkit, lain kot

Kekurangan zat makanan
-mungkin kot sebab aku ni jenis tak suka makan

Alahan
-aduhhh ade elegik ke

Radioterapi
-umah aku takde radio, harap maklum

Kimoterapi
-kimono aku tau lerzz hehe..

tapi semua tu BUKANLAH penyebab sebenar, kemungkinan kemungkinan je. walauapepun aku bagi skit info atau petualah camne nak legakan ulser mulut ni plak..

(1.) Gunakan bahan kumuran antiseptik (2.) Sapu gel atau krim penahan sakit (3.) Kekalkan kebersihan mulut yang baik (4.) Makan makanan lembut (5.) Elakkan makan makanan panas dan pedas (6.) Banyakkan minum air

p/s: semua ini aku amik dari laman web Info Sihat Kementerian Kesihatan. untuk ape2 masalah kesihatan ke ape2 ke leh lah korang rujuk2 kat situ.

Tiada ulasan: