MyRAKAN

10 Disember 2010

LALANG

LALANG adalah sejenis tumbuhan yang menyemakkan, merimaskan tapi kadang2 mensayukan (eh betul ke ejaannya, hantam je lah labu...) dulu duk kampung kalau ade tumbuh lalang skit je kompom mak dah terjerit2 suruh bersihkan...cabut, racun, ape2 lah ikut suka nak buat ape janji bersih.

ikut resmi lalang? tapi orang tua2 kata ikutlah resmi padi "makin lama makin berisi dan makin tunduk". resmi lalang macam orang tak berpendirian, kena tiub angin kekanan dia pun kekanan, angin kekiri dia pun kekiri. itu dari segi tak baiknya

kalau dari segi baik plak lalang ni kat mane2 pun leh idup. kat tanah, longkang, sawah kadang tu atas batu pun ia idup. walaupun kita cantas, potong lalang tu sok lusa tumbuh lagi. cube kalau padi kita tabur benih atas tanah, boleh idup ke?

terpulanglah kat kita nak ikut mane, ape yang baik kita jadikan tauladan, yang tak baik jadikan sempadan, kalau nak lepas jugak sempadan tu kena buat paspot takut2 nanti kantoi sendiri jugak susah.

kalau ikut lalang kita bebas ke masa sahaja ditiub angin. kalau ikut padi makin lama makin berisi makin berat terbaring je kat katil, hehehe renung2 kan....

p/s; camnelah aku leh dapat tajuk lalang ni

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tak bestla crita pasal pkk lalang,nape tak buat pasal pkk semalu ke,pkk dorian ke,pkk klapa?

Ady berkata...

haha semalu dorian klapa xbest...lalang best

~suHaNa~ berkata...

kenapa LALANG?? haha saje je ekk..nk ngenakan org la tuh..hahaha

Ady berkata...

hahaha ade ke orang terasa..rasanya xde plak sebut sape2