MyRAKAN

16 Disember 2013

OHH KAD KREDIT

Salam Monday,
Hari Isnin, memang agak lemau jugaklah perjalanan ke pejabat...maklumlah mood belum mariii... haha..kalau ikutkan mood kerja aku tunggu jumaat baru mari hehehe

Topik hari ni...Kad kredit. hehehe...mesti ramai yang ada kad kredit kan..tak kiralah guna secara aktif atau tidak. ia pun dah kira macam keperluan lagi-lagi saat-saat kita menanti gaji masuk...paling kurang pun kena standby untuk minyak kereta.

Dulu aku pun guna kad kredit ni...sampailah satu tahap, dua tahun cuba langsaikan hutang kad kredit ni, tak jugak setel-setel dengan bayaran kadar minimum seperti yang ditetapkan. Akhirnya terpaksa tutup kad kredit tersebut dan aku langsaikan dengan pinjaman peribadi...kira gali lubang tutup lubang lah ni...tapi apa kan daya....

Aku rasa tahan enam bulan pertama je guna untuk isi minyak...dapat gaji bayar habis. lepas tu mulalah bila outstation bayar duit hotel guna kad kredit...belanja skit-skit guna kad kredit. masa tu alhamdulillah adalah dapat duit kelim...tu pun aku tak bayar penuh, dalam 80 percent je.

Aku mula guna secara lampau dan bayar ikut kadar minimum masa nak kawen..beli barang hantaran. bajet nanti dah kawen boleh lah bayar..tapi bila dah kawen, masuk umah sendiri, nak kena beli mesin basuh, peti ais dan lain-lain pun guna kad kredit jugak huhuhu...memang hanya mampu bayar minimum jelah kan..

Pas kawen dapat anak..guna lagi buat beli barang-barang keperluan macam kerusi sorong baby, buaian dan lain-lain lagi...pun sama gak. selepas tu simpan je dah kad kredit dalam wallet..tapi kadang-kadang terguna jugak untuk isi minyak...tapi still masih bayar dengan kadar minimum.

Sekarang ni takde kad kredit dah..tapi napsu nak buat tu tetap ada..mana taknya, kadang-kadang bila fikir-fikir kita perlukan sangat nak guna duit lagi-lagi masa-masa dah dekat nak gaji...lagi dan lagi tak lama lagi aku akan tinggal jauh dari tempat kerja. 
Ya Allah, Kau bukakanlah pintu rezeki ku..Amin

Tiada ulasan: