MyRAKAN

26 November 2014

#REVIEW: RUMAH ALKAUSAR BANGI

Salam bahgia,
Saban hari, saban minggu...aku lihat carta post popular mingguan belog aku ni RUMAH BAKTI AL KAUSAR maintain je dalam top five...Alhamdulillah, ramai yang baca kot...mudah-mudahan ramai jugak yang ada memberi sumbangan untuk meringankan beban penghuni dan sukarela di situ...kalau tidak rumah bakti ini, mungkin boleh jugak di salurkan ke rumah-rumah anak yatim atau rumah-rumah kebajikan yang lain...

Maklumlah kan...sesi persekolahan baru akan bermula pada awal tahun depan..mesti banyak perbelanjaan yang diperlukan. Aku pun entah..tiba-tiba je teringat kat diorang...lama dah rasa tak kontek orang-orang disana walaupun aku ni bukanlah mesra kanak-kanak sangat..tapi bila PPEOC buat event bersama diorang tahun lepas tu rasa sebak jugaklah dan juga rasa kagum dengan pengasas dan sukarelawan dan sukarelawati yang fulltime berada di situ...untuk makluman penghuni disitu bukan sahaja anak yatim tetapi jugak anak-anak dari keluarga miskin.

Aku pun tak pasti kenapa rasa tersentuh hati di situ...mungkin terpikirkan anak-anak aku jugak kot...syukur diorang dibesarkan dalam keluarga walaupun tak mewah tapi sekurang-kurangnya agak selesa...kalau cerita kat diorang pun bukan tau ape pun..tau seronok beronok-ronok je hehehe

SHARE skit satu KISAH RM0.30 YANG MENYENTUH HATI SAYA yang diterima melalui whatsApp

Cikgu: kenapa amin tak rehat?
Amin: mak saya beri 30sen sehari cikgu...kat kantin 30sen ni dapat beli karipap je satu, segan la cikgu beratur panjang-panjang dapat beli karipap satu jaa...jadi saya kumpul duit hari ni untuk makan hari esok, dapat la saya makan karipap ngan air sirap 30sen...saya kat kantin dari selasa & khamis je cikgu (amin tertunduk malu)

Perasaan saya mula bercampur baur, sedih dan sebak. Di zaman 2014 ini masih ada juga pelajar yang membawa 30sen ke sekolah. Ramai antara kita memandang 30sen itu jumlah yang kecil sedangkan bagi pelajar ini 30sen sangat besar ertinya.

Cikgu: kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ya?
Amin: Oh, hari jumaat duit 30sen ni saya sedekah masa bacaan yassin, cikgu...jawab Amin dengan bersahaja. "Mak saya kata kalau kita sedekah, rezeki kita akan bertambah."

Mata saya dah berkaca..saya terkejut dan bertambah sebak, dah la duit ada 30sen, siap boleh sedekah pulak lagi...Ya Allah, limpahkanlah rezeki bagi keluarga pelajarku ini. Luaskanlah pintu rezeki mereka, semoga mereka tidak lagi berada didalam kemiskinan.

Huh, macam terpukul sungguh saya, bayangkan duit 30sen yang diberi untuk makan, dia sedekahkan 30sen untuk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yassin.

p/s: tak kisah lah kisah ni betul atau tidak...tapi ia memang menyentuh perasaan. semoga ia menjadi pengajaran kepada saya dan kita semua supaya sentiasa lebihkan bersedekah

Tiada ulasan: