MyRAKAN

14 November 2014

SEMINAR PENGUKUHAN KELUARGA 2014

Salam bahgia,
Tentu ada yang masih ingat..aku ada bagitau semalam aku berpeluang menghadiri satu seminar "Isteri DiSayangi, Suami DiKasihi"...gempakkan tajuk. Ohh ya..lokasi seminar ini adalah di Kompleks D Putrajaya anjuran Jabatan Agama Islam Wilayah (JAWI) Putrajaya.

Memang ramai gila orang yang datang..sampaikan ada yang duduk kat tangga...tapi biasalah yang ramai semua puan-puan, puan-puan, puan, puan, puan. Kaum adam pun adalah jugak tapi dalam 5 persent je kot.
Sape tak kenal dia ni kan...Ustaz Mohd Kazim bin Elias Al-Hafiz...sebenarnya masa slot pertama je iaitu slot ustaz ni yang ramai gile-gile tu...maklumlah dah fofuler. slot pertama ini bertajuk "Abang Sayang, Adik Cinta". sebenarnya aku pun first time dengar ceramah dia secara live...selalu tengok kat tv je...ceramah dia ok lah..tidak bosan dan pandai mengambil perhatian pendengar di samping isi yang padat.

Slot kedua pulak bertajuk "Isteri Disayangi, Suami Dikasihi" yang dibuat berbentuk forum. Ahli panel yang tidak asing lagi katanya...tapi bagi aku masih asinglah sebab memang tak kenal pun nama ahli panel tu walaupun pengacara majlis ada cakap ahli panel ni biasa kuar kat tv dan radio. Ok..ahli panel pertama bernama Ustaz Badlishah bin Alauddin dan kedua Ustazah Dr. Nik Salida Suhaila binti Nik Saleh...manakala moderator pula adalah untaz Nabil bin Ahmad...tapi bukan Nabil rajalawak tu ekkk hehehe..kalau dia memang harulah forum tu nanti hihihi

Kesimpulan yang aku dapatlah dari kedua-dua slot itu adalah;

1. Kita harus terima kelemahan dan kekurangan pasangan. Jadikan pasangan kita adalah yang terbaekk dari orang lain.

2. Cara berkomunikasi juga penting dalam menentukan kebahagian rumahtangga. Jadi kita harus mengenali pasangan kita sedalam-dalamnya.

3. Mengambil Rasulullah SAW dan isteri RA sebagai rollmodel untuk rujukan dan contoh tauladan.

4. Pemilihan pasangan biarlah dikalangan orang yang beragama dan berakhlak...beragama tanpa akhlak pun tak jadi ape jugak.

5. Masa bertunanglah masa yang sesuai untuk kita mengenali lebih rapat dengan suami/isteri kita...bertunang tidak semestinya berakhir dengan berkahwin.

Banyak lagi sebenarnya isi kandung yang disampaikan...tapi ini ke kot yang masuk ke dalam kepala otak aku ni hehehe...in shaa allah ada peluang boleh pegi lagi.

p/s; seminar yang penuh dengan gelak tawa tapi bermanfaat....TERBAEKK!

Tiada ulasan: