MyRAKAN

19 November 2014

BOLA SEPAK NEGARA

Salam bahgia,
Pagi tadi masa minum pagi sempatlah lepak borak-borak ngan peminat bola sepak...orang lama okey...kalau dah duduk ngan orang bola ni..kompom-kompom topik utama bola sepak walaupun musim piala malaysia dah abis...aku ni yang tak minat sangat bola ni angguk-angguk geleng-geleng aje...menyampuk sikit-sikit mana yang aku tau.

Menurutnya pemain sekarang amat beruntung...gaji pun dan berpuluh ribu ringgit..bukan macam pemain dulu-dulu yang gaji diorang pun ciput je...zaman dah berubah, betul tak? dulu 5 sen pun boleh beli barang...sekarang????

Pemain dulu, menurutnya...sebelum latihan diorang akan ada sesi naik bendera sambil menyanyi lagu NEGARAKU...ala macam kita sekolah dulu lah...sampaikan raking kita yang keempat tak silap aku di Asia...sampai dapat masuk olimpik...banyak negara-negara yang gerun dengan pemain malaysia...tapi sekarang????

Tak salah pun bagi habuan sampai ribuan ringgit kepada pemain...bagi lagi habuan tambahan kalau menang...sebab diorang pun tak ada KWSP rasanya...main pun paling kuat dalam 4 ke 5 tahun..lepas tu lepak saje..takde kerja...tapi bab menyanyikan lagi kebangsaan tu yang amat-amat aku sokong...ia sebenarnya akan membangkitkan lagi semangat main untuk negara berbanding main kerana wang.

Betul....wang adalah segala-galanya sekarang ni...tanpa wang, kawan pun kita tak ada..apatah lagi makan minum, pakaian, tandas dan lain-lain. Tapi kita ni bila dapat wang yang banyak...kelabu biji mata...lupa dah pasal misi kita...lupe arah tuju kita...lupe masa depan kita..lupe segalanya.

Aku memang dari dulu lagi tak berapa berkenan dengan sukan ni...apa-apa sukan...apa-apa peringkatlah...rasa macam satu pembaziran.

Satu contoh..dulu kat opis aku...satu pihak yang minat ngan sukan, satu pihak lagi minat ronggeng-ronggeng...kebudayaan lah..bila ada game sukan, perlukan duit...yang ronggeng-ronggeng ni pun bila ada program pun perlukan duit...pam pung pam pung pam pung last dua-dua dapat bajet dari persatuan...tapi akhir ceritanya, pihak yang bersukan ni balik dengan tangan kosong...duit yang dilabur lebur macam tu aje..tapi sebaliknya kepada pihak kebudayaan ni, diorang dapat pulangkan balik duit yang diberi persatuan tu sebab taknak nanti orang bising-bising kata benda tak berfaedah...siap dengan tiap-tiap yang join persembahan dapat duit poket lagi.

Itu baru cerita peringkat persatuan je...belum cerita yang peringkat kebangsaan...????

Tiada ulasan: