MyRAKAN

06 Mac 2014

DAH PANDAI MERAJUK

Entahlah...aku pun tak tau sekarang ni macam mana, si zaqwan dah pandai merajuk...tak boleh kena tegur apatah lagi kena marah mesti merajuk...tak ikut kemahuan dia pun mula lah merajuk...pegi menyendiri kat mane-mane penjuru rumah.

Adakah sebab dia rasa diri dia dah terabai kerana kelahiran adiknya...walauapapun aku dah cuba buat yang tebaik untuknya...tak nak dia rasa dia diabaikan atau kurang amik perhatian terhadapnya...tapi yerlah saya pun manusia..kadang tu terpaksa juga melayan kerenah anak kedua aku tu, maka memanglah kurang melayan dia sangat.

Tapi itu kalau kat kampung...kat rumah pulak memang aku beri perhatian kat dia, sebab kami duduk berdua je sampai wife aku habis pantang. Tapi macam aku cakap lah...rasa macam dia lain sangat..kerenahnya pun bermacam-macam.

Kadang tu ada gak dia mengadu..kat sekolah dia kena marah ngan cikgu dia...aku pun sekadar dengar dan tanya kenapa cikgu marah..pastu aku bagitau dengarlah cakap cikgu, jangan asyik main je...tak nak lah nampak macam kita asyik back up dia je...aku dulu berani ngandu macam tu, memang kena tambah lagi ada.

Cabaran mendidik anak zaman sekarang...ada yang kata cara didikan macam mak bapak kita dulu dah tak valid, tapi memang dah terbukti...tapi kalau kita buat macam itu jugak risau pulak bila kita tengok reaksi diorang, memang tak sama macam reaksi kita masa kecik-kecik dulu...mungkin sebab kita dah disumbat dengan banyak cerita-cerita yang kurang menyenangkan kalau kita guna cara itu...jadi kepala otak kita pun macam dah diprogram atau ditakut-takutkan..kalau kita buat jugak anak-anak akan memberontak, jadi macam itu, macam ini dan macam-macam lagi.

"Ya Allah, kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik"

Tiada ulasan: