MyRAKAN

23 Februari 2011

MAULIDUR RASUL

Yang bahgia dato dato datin datin, yang berusaha tuan tuan puan puan, yang dihormati pakcik pakcik makcik makcik dan yang dikasihi adik adik sekelian. assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

berdirinya saya disini..............(ceh dah cam pidata kat sekolah sekolah dulu plak hehe)
bukan ini nak aku cite...

semalam aku gi lah dengar progaram ksa penerapan nilai2 murni sempena maulidur rasul anjuran opis aku. penceramah memang best ustad farid ravi.

sebagai pemulaan beliau ade bercakap 3 ciri sambutan maulud nabi di negara kita..
ciri pertama ; berzanji/selawat
ciri kedua ; ceramah
ciri ketiga ; MAKAN

ciri pertama dan kedua salah satu takde pun takpe masih LULUS...tapi ciri ketiga tu kalau takde memang TAK SAH majlis tersebut...betul ke?? lu pikir lah sendiri

rasa insaf dan sebak jugaklah bile mendengar caramah beliau. aku ni basic pasal nabi muhamad saw pun teragak2...debar2 jugak bile beliau nak tanya sorang2 tapi nasib baik tak jadi kalau tak dapat jawab malu ooooo...

aku bagi skitlah info pasal caramah beliau (ape yang terlekat skit2 kat taik telinga aku ni)

isteri nabi ade 12 orang
anak 7 orang (nama aku lupe....)
umur dilantik jadi nabi 40 tahun
kawin umur 25 tahun
lahir dan wafat pada 12 rabiulawal hari isnin

lima kewajipan kita

(1) mencintai nabi mengatasi sesuatu
(2) mengikuti nabi (sunnah)
(3) selawat ke atas nabi
(4) sampaikan sunnah kepada orang lain
(5) mempertahankan sunnah

ni jelah skit2 yang melekat kat kepala otak aku...nak kata amik nota JANGAN HARAP. kalau imam syafie takpe gak walaupun beliau tido masa belajar tapi hati dan telinga beliau tak tido.

p/s; rasa cam dah lama je tak dengar ceramah agama...

Tiada ulasan: