MyRAKAN

03 Jun 2015

ISU GST: CAJ DARI PENIAGA

http://irrahady.blogspot.com/2014/07/pertanyaan-gst.html#gpluscomments
Salam Bahgia,
Terima satu pertanyaan dari Adriana (KLIK SINI)...tapi tak tau lah mungkin dah lama. maaf banyak-banyak atas kelewatan. Di sini saya just bagi pendapat saya sahaja...untuk penerangan lebih jelas sila dapatkan dari pihak berwajib seperti Kastam, MOF atau KPDNKK.

Setiap syarikat atau pekedai yang ingin mengenakan GST kepada kita sebangai pengguna, dia mesti berdaftar dengan Jabatan Kastam. Boleh semak kat SINI, folo je tatacara yang diberi.

Orang berniaga siapa nak rugi kan. walhal harga minyak naik lima sen pun diorang berkira..inikan pulak sampai 6%. Bagi kedai-kedai yang tidak mendaftar, mereka tidak dibolehkan mengenakan GST ke atas kita. Jadi ape yang mereka boleh lakukan adalah dengan menaikkan harga barang tersebut seperti mana yang telah dilakukan ke atas si penanya di atas. Tidak salah bagi mereka untuk meletakkan harga barang tersebut, tetapi jika kita rasakan ia melampaui batasan, kita boleh membuat aduan ke KPDNKK.

Apa yang boleh kita lakukan sebagai pengguna, kita boleh membuat perbandingan harga dengan kedai-kedai lain. contoh

KEDAI A: Tidak berdaftar GST
Harga baju RM11.00 (katanya dah termasuk gst)
Jumlah kita kena bayar RM11.00

KEDAI B: Berdaftar GST
Harga baju RM10.00
GST 6%  RM0.60
Jumlah kita kena bayar RM10.60

Jadi dari situ kita boleh lihat mana lebih berpatutan. Pilihan di tangan kita. Mari sama-sama kita menjadi pengguna yang bijak.

PERHATIAN:
Semua penerangan tersebut adalah pendapat dan kefahaman saya sahaja. untuk lebih terperinci dan tepat sila menghubungi pihak berkaitan. Saya memohon maaf jika ada kesilapan dan sila terus menghubungi saya di email irrahady@gmail.com. Terima Kasih dan semoga ia memberi manfaat.

Tiada ulasan: