MyRAKAN

21 Julai 2014

PERTANYAAN GST

Salam Bahgia...
Bersedia atau tidak...mulai 1 april 2015, GST akan berkuatkuasa..sekarang ni adalah masa untuk kita memahami apa itu gst.

Baru-baru ini ada seorang kenalan bertanya apa yang aku paham pasal gst ni...mana tidaknya, baru-baru ini dia ada mendengar penerangan pasal gst ni kat opis dia..tapi satu pun dia tak paham..bosan mendengar lagi ye...aku dulu dengar pun tak paham..tapi selepas dengar 2-3 kali barulah paham sikit..

Kita biasa akan mendengar penceramah atau kat surat khabar..dengan gst harga barang akan turun, akan lebih menguntungkan rakyat serta kutipan cukai lebih efektif...dan penerangan pun bla..bla dan bla...kita pun tak paham...mana idaknya..mereka terangkan dengan bahasa ala-ala formal..bincang pasal ekonomi..tentang law dengan orang kampung..macam mana nak paham..kalau ko cerita dekat pengilang atau ahli perniagaan..in shaa allah boleh lah diorang paham.

Penerangan aku senang je...sebelum ini ada jugak aku post pasal GST ni..tapi takdelah aku olah sangat..sebab just sebagai hebahan sahaja. sekarang ni kita dikenakan cukai sehingga 10% untuk satu-satu barang atau perkhidmatan..ada yang 6% je dan ada jugak yang kita kena kedua-dua tax iaitu total 16% dan kita sebagai pengguna tidak tahu pun berapa banyak cukai yang kita bayar..tapi dengan gst nanti, hanya satu kadar sahaja yang akan dikenakan iaitu 6% dan harga barang dan cukai ada tercatit di resit pembayaran.

Mesti ramai yang nak tau..macam mana gst boleh menurunkan harga barang dan menguntungkan kita sebagai rakyat dan pengguna...sekarang kita beli baju harga rm50 dah termasuk tax..kita pun tak tau tax dia letak berapa..entah-entah rm20..tapi dengan gst harga baju tu akan jadi rm47.70...selepas ditolak 10% (kadar tax sekarang ni, rm5) dan ditambah 6% (kadar tax gst, rm2.70)....jadi dari segi logik turunlah harga barang kan...hehehe

Ini hanyalah pemahaman dan pendapat aku sahaja...untuk maklumat lanjut dan penerangan detail boleh lah layari LAMAN WEB RASMI GST atau hubungi pihak yang bertanggungjawab.

Tiada ulasan: