MyRAKAN

19 September 2014

ISU GST

Salam Bahgia,
Baru-baru ini dapat lagi satu pertanyaan mengenai GST ni...katanya ramai yang sedang memperkatakan kerisauan yang mana harga barang akan naik dengan terlaksananya GST pada 1 April 2015 nanti...bagi aku senang je...laksana atau tidak harga barang tetap naik...peniaga akan mengambil segala ruang yang ada untuk menjadi alasan menaikkan harga barang.

Kalau mengikut pemahaman dan pemerhatian keadaan semasa lah...tidak dapat dinafikan tentang kenaikan harga barang itu...tak banyak sikit pun pasti akan naik walaupun kerajaan ada mengumumkan beberapa kategori produk atau perkhidmatan yang tidak dikenakan GST...yerlah kan nak cover kos pengankutanlah penyenggaraanlah dan macam-macam lagi.

Bagi aku, dengan terlaksananya GST ini sistem percukaian akan lebih teratur dan mengelakkan kita tertipu melainkan kalau dah memang kita amik tau...dengan GST peniaga dikehendaki mengeluarkan invois atau resit dengan menyatakan harga barang dan cukai yang dikenakan...contoh paling senang sekarang ni tengok kat resit yang dikeluarkan oleh restoran makanan segera macam KFC, McD, PizzaHut dan lain-lain.

Satu contohlah: Kalau satu barang tu harga RM10.00..besok masa GST kat resit kita akan nampak

Harga Barang : RM10.00
Tax/Cukai 6% : RM0.60 (Kadar GST)
Jumlah/total : RM10.10 (Jumlah yang perlu kita bayar)

Tapi kalau ikutkan sekarang ni..kita tak tau pun harga sebenar barang tu..sebab kat resit (kalau adalah) ditulis secara lansam...silap-silap kita kena bayar sampai RM15.00 tuk barang yang sama berharga RM10.00 yang katanya dah masuk tax/cukai sekali.

Bukankah kalau macam ini GST lebih sistematik? kita pun tau berapa banyak cukai yang kita bayar. cukai tu nanti pun untuk kemudahan kita jugak dan orang lain di sekitar kita jugak...anggaplah sebagai sedekah secara tak lansung...sebab dengan cukai yang kita bayar tu lah kerajaan membuat jalanraya, membina masjid dan bangunan-bangunan yang lain.

p/s: semua catatan ini adalah pendapat dan pemerhatian dari saya sahaja. untuk maklumat yang lebih tepat atau lanjut sila layari laman web RASMI GST

Tiada ulasan: