MyRAKAN

21 Julai 2014

ZAKAT DRIVETHRU

Salam 23 Ramadhan,
Sekejap je kan dah hari ke-23 kita berpuasa...in shaa allah minggu depan raya lah kita..tapi sebelum tu jangan lupe untuk menunaikan kewajipan kita...zakat fitrah. Kita kongsi rezeki yang kita terima bersama orang-orang yang kurang bernasib baik di hari yang mulia itu.

Alhamdulillah..tahun ni aku diberi peluang lagi membayar zakat fitrah kepada ahli keluarga aku..kalau tahun lepas bayar tuk 3 orang sahaja, tahun ni tambah seorang lagi jadi 4 orang..tahun lepas aku bayar kat kuanter bayaran zakat, tapi tahun ni aku cuba kuanter drive thru kat masjid putra pulak hehehe saje nak mencuba suasana dia macam mana..
Untuk makluman semua, Masjid Putra ada menyediakan kuanter drive Thru untuk membayar zakat bagi mereka-mereka yang takde masa nak ke masjid katanya...zaman sekarang, sepatut takde alasan dah atau terlupe untuk membayar zakat fitrah...dalam tengah-tengah kita ghairah menyopping pun ada wakil-wakil majlis agama yang menanti kita menunaikan kewajipan tersebut di shopping-shopping komplek atau pasar-pasar...sungguh besar pengorbanan mereka untuk kemudahan kita semua.

Dulu masa aku bujang-bujang memang suka bayar zakat kat kampung je..tapi lepas pak imam kampung aku tu bagi tau..sebaiknya bayar zakat ni biarlah tempat kita tinggal atau mencari rezeki..lepas tu memang aku selesaikan zakat sebelum pulang ke kampung...penerangan dia mudah sahaja...biarlah hasil zakat kita tu diagihkan kepada orang-orang yang berhampiran dengan kita..tapi tak salah pun kalau kita nak bayar kat mana pun...

Tiada ulasan: