MyRAKAN

01 April 2015

PERTANYAAN KADAR GST

 
"Berdasarkan jadual dari kastam:
cukai dari Pembekal = RM1.20
Cukai dari Pengilang = RM0.60
Cukai dari Pemborong = RM0.60
Cukai dari Peruncit= RM0.60
Tapi cukai utk Rakyat/Pengguna = RM3.00

Kastam kutip dari atas sampai bawah in total = RM6.00
Betulkah sistemnya macam ini?"

Salam bahgia,
Rasa lama dah terima pertanyaan ini dari post entry aku sebelum ini GST: SIAPA DAN BAGAIMANA.
Kadar GST adalah 6% dari jumlah harga sesuatu barang atau perkhidmatan. makin tinggi nilai harga produk tersebut semakin tinggilah nilai GSTnya. Bagi pengilang mereka akan "claim" semula bayaran GST yang dibuat kepada pembekal dari pemborong dan begitulah seterusnya. Dan akhirnya kepada kita sebagai pengguna memang lah tak dapat "claim" ngan mana-mana pihak sebab kita diperingkat terakhir dan kita menggunakan produk tersebut.

Melainkan kita sebagai PENGGUNA dan kita jual produk tu kepada PENGGUNA 2 yang lain. Contoh kita jual dengan harga RM60.00 kepada PENGGUNA 2. Jadi GST kena dalam RM3.60... RM3.00 tadi kita dah bayar kepada PERUNCIT tadi..jadi GST yang perlu kita bayar hanya RM0.60 sahaja.

Tapi perlu kita tahu...bukan semua peniaga/syarikat yang boleh mengenakan GST. kalau mereka kata kenaikan kerana GST...sila minta resit atau invois syarikat. Semak nama syarikat, nombor pendaftaran syarikat dan nombor GST di resit berkenaan dan buat semakan di SINI atau terus ke LAMAN WEB RASMI GST untuk maklumat lanjut.

p/s: semua penerangan tersebut adalah pendapat dan kefahaman saya sahaja. untuk lebih terperinci dan tepat sila menghubungi pihak berkaitan. Saya memohon maaf jika ada kesilapan dan sila terus menghubungi saya di email irrahady@gmail.com. Terima Kasih dan semoga ia memberi manfaat.

Tiada ulasan: