MyRAKAN

16 April 2012

SURAT SOKONGAN

Baru-baru ni adalah sorang hamba allah pegi ke temuduga. jawatan ngan pejabat mane tak perlukan aku maklumkan kat sini tapi cukuplah sekadar aku bagi tau ia adalah kerja gomen..sampai-sampai situ cam biasalah, daftarkan diri dan masuk ke bilik temuduga bila tiba gilirannya. tapi mungkin  rezeki tidak menyebelahinya..jadi bila dah kata camtu semua taulah sebabnye kan...keputusannya mendukacitakan.

Balik umah terus citer kat mak dia...pastu tanpa pikir panjang mak dia pun pegi ke pejabat tempat temuduga tu, bertanyakan sebab kegagalan anaknye dalam temuduga.

Pegawai temuduga : ooo anak makcik tu gagal sebab terlebih berat badan...

Mak budak : terlebih bape?

Pegawai temuduga : terlebih 4 kilo..tapi kalau makcik serah surat sokongan ni awal..kita bleh pejam mata je.

Ada ke macam tu...perlu ke zaman sekarang ni, nak surat sokongan dari ketua kampung, ahli politik bagai! jawapan macam ni lah yang aku marah..buat orang kat luar sana beranggapan, kau boleh lah dapat keje..ada kabel baik punyer......

Aku ada gak pengalaman skit jadi urusetia temuduga ni...aku memang pantang kalau orang datang temuduga tunjuk surat sokongan ahli politik dulu. ingat berkuasa sangat surat tu! pastu mulalah lelong kat orang kampung, "aku dapat keje ni sebab pakai surat sokongan, ko tu lah tak nak mintak". datang-datang plak dengan lagak dia..kadang tu siap bawak bapak, abang, bapak sedara, atuk nenek..siap nak jumpe penemuduga...hampehh..

Bagi akulah kan..pendapat aku je lahh terpulang kat korang nak terima ke tidak. orang yang bawak surat temuduga ni orang yang tak yakin ngan diri sendiri. masih mengharapkan orang lain untuk dapat sesuatu. dan paling dasyat sekali biasa dia ni mesti kaki bodekk..kaki kipas bos punye. yer lah dia dapat keje pun pakai kabel..kononnya.

Tapi kalau pikir dari segi positif plak..bagus gak. sebagai tanda dia kesungguhan dia tuk dapat keje tu. kira salah satu usaha dia lah untuk dapatkan kerja. sekarang ni kan saingan senget. kadang tu jawatan kosong 2-3 jawatan je tapi yang mohon sampai beribu-ribu..kalau tak panggil semua nanti jadi isu lain pulak...

p/s; yang penting yakin dengan diri sendiri..klau dah rezeki tu insya allah. banyak-banyakkanlah berdoa

5 ulasan:

are_lin@yu berkata...

zaman skrg mmg camtu..kdg2 tak dapat kerja sebab kita xknl orng dalam..xsukalah!!

ady berkata...

salah tu are_lin@yu, hanya segelintir jabatan je camtu..kebanyakan ikut kemampuan calon..maklumlah skrg saingan amat2 tinggi

ady berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

sy rasa tak ada masalah nak bagi surat sokongan kalau dari jabatan yg kita sedang berkhidmat. lebih2 lagi kalau pentadbir yang mengarahkan kita untuk beri surat sokongan tu sekali waktu temuduga. ada extra untuk dia mungkin . and depend on penemuduga nak terima atau tak surat sokongan tu .
cuma kalau dari ahli politik yang tak ada kena mengena dengan kerja , itu memang jadi masalah.

ady berkata...

yes saya setuju tu...