MyRAKAN

03 November 2014

KUAR MULUT RIMAU, MASUK MULUT BUAYA

Salam bahgia,
Sabtu lepas, oleh kerana wife ajak pegi nilai 3 sebab nak beli barang skit...jadi dah alang-alang nak lah jugak repair cermin tingkap yang dah macam nak jatuh tu...
Sampai kedai pertama, aku terus suruh mekanik tu tengokkan cermin tingkap yang nak gugur di medan perang tu...dia pun belek-belek...test turun naik turun naik cermin tingkap tu...dan terus bagitau aku mungkin motor dia dah rosak...kena tukar. Aku tanpa segan silu terus tanya macam orang banyak duit...

Aku: "berapa harga??"
Mekanik: "RM90"

Mak ai terkejut aku murah bebeno..terus tanya yang tu tak ori kan...aku nak harga yang ori punye. dia pun bagitau RM280...aku terus kompomkan, ok amik yang ori tu...

Mekanik: "yg ni pun okey jugak maa"
Aku: "tak mau lah...saya nak yang ori"
Mekanik: "ori takde stok" cakap lah awal-awal kan senang
Aku: "ok takpe lah"...terus aku bla

Sampai kedai kedua dan ketiga jalan cerita sama...dia tanya aku apa rosak...aku ni mane lah tau..belasah je lah

Aku: "mungkin motor dia kot"
Kedai ke-2: "maaf bang...mekanik kita takde hari ni"
Kedai ke-3: "takde stok"
Last-last tak jadi apa pun...beli je barang yang nak dihajati tu dan balik...terasa hampa jugak.

Lepas tu semalam...oleh kerana kegagalan kat nilai tu, aku telah pegi ke kedai sparepart dekat rumah aku...kot-kot dia boleh tolong tengokkan dan kalau ada barang boleh terus betulkan...aku dah bosan tak boleh bukak tingkap ni huhuhu

Sampai kedai sparepart tu terus jumpa owner dia..."bang...boleh tengokkan cermin tingkap kereta saya tu..macam nak jatuh dah".... "boleh..tapi tunggu lambat skit boleh..nak siapkan kereta ni dulu"...aku ok je, malas nak gi jauh-jauh dah
Lepas puas aku menunggu akhirnya giliran kereta aku..."bang..ni rosak kat sini"..sambil dia tunjuk kat aku tempat besi palang-palang dalam pintu tu...aku pun tanya, "bukan masalah motor dia ke bang"..."motor dia okey lagi..cuma skru kat sini longgar", penerangan panjang lebar dari abang mekanik tu.
Inilah dia besi palang-palang yang aku maksudkan tu...akhirnya dia pun just betulkan kedudukan cermin tingkap dan ketatkan semula skru-skru yang longgar....SELESAI....tak perlu sampai tukar motor power window yang harga sampai RM200++...cuma bayar upah repair RM20 sahaja...alhamdulillah nasib tak tukar kat nilai hari tu.

Pagi ni aku hampir-hampir eksiden...dek kerana ada kereta tu dok main juluq-juluq nak tukar lorong..last-last langgar kereta aku. Bukan main pening fikirkan nasib pagi ni..memang spoil betul..aku pulak malas nak berenti sebab dah lambat satu hal...kenderaan lain pun banyak..jalan kat putrajaya ni bukan ada bahu jalan kalau kita nak berenti kat tepi...garisan tepi ngam-ngam sou dengan devaider.

Sampai opis terus check teruk ke keta aku ni..berdebar-debar jugaklah jantung berdegup hehehe...tengok-tengok takde ape-ape calar pun...alhamdulillah, syukur. Lepas tu tengahari nak keluar beli barang tengok sekali lagi sebab memang tak puas hati...rasa masa berlanggar tu macam kuat je berdentum...tengok-tengok sekali spotrim aku yang bercalar huhuhuhu
Wahhhhhh...takpelah sikit je pun...cuba memujuk jugak hati...tapi memang mujurlah tak kena body kereta..takdelah macam ralat sangat.

Ohhh ya bengkel tempat aku betulkan tingkap cermin tu terletak di TAMAN BUNGA RAYA, BANDAR BARU SALAK TINGGI...tepi jalan besar tu je...AGS & RZ AUTO SERVICES nama kedai tu...ala tempat aku SERVIS KERETA hari tu hehehe.

Tiada ulasan: